IMPACT-se rapporterer at UNRWAs (FNs organisasjon for palestinske flyktninger) skolebøker fortsetter å oppfordre til hellig krig og terrorisme mot jøder, til tross for stadige løfter om at antisemittismen skal fjernes fra alt av FNs undervisningsmateriell.
Rapporten avslører at UNRWA ikke har endret skolebøkene, kun fjernet materialet fra sin offentlige nettportal i et forsøk på å kamuflere det sterkt kritiserte innholdet i skolebøkene.
Ifølge rapporten inneholder UNRWAs skolebøker “materiale som oppmuntrer til hellig krig, voldsutøvelse og martyrdød. Den fremmer antisemittisme, hat og intoleranse”, ifølge en uttalelse fra IMPACT-se torsdag.
“Falske konspirasjonsteorier lærer skolebarna at israelsk politikk innebærer forsøk på å ‘utslette palestinernes identitet’, ‘stjele og forfalske palestinernes historie’ og ‘ødelegge Jerusalems kulturelle arv’,” heter det i uttalelsen.
Men skolebøkene rapporten viser til – som brukes i de palestinske områdene på Gazastripen og Vestbredden – vises ikke på UNRWAs nye nettportal.
Bøkene er skrevet av de samme palestinerne som FN bruker til å kontrollere og kvalitetssikre alt undervisningsmateriell, opplyser IMPACT-se.
UNRWA hevder selv at de offentliggjør alt undervisningsmateriell på den nye nettportalen, for å skape åpenhet.
IMPACT-ses leder Marcus Sheff, viser i sin uttalelse til at UNRWA senest i fjor lovet å fjerne alt støtende innhold fra undervisningsmateriellet til palestinske skolebarn.
“Det ser ut til at UNRWA har tolket dette som at de skal fjerne det fra nettstedet, der det kan granskes, snarere enn å fjerne det fra den faktiske undervisningen”, sier Sheff.
IMPACT-se viser til mange alarmerende eksempler, blant annet en grammatikk-oppgave som lærer barna at “palestinerne ofrer sitt blod for å frigjøre Jerusalem.”
Andre oppgaver inkluderer setninger om «hellige krigere» mot «okkupanten», forpliktelse til å «frigjøre» Palestina og «modig motstå fienden», ifølge rapporten.
I ett dikt lærer elevene at det å dø som martyrer ved å drepe israelere er en “hobby”. “Diktet forherliger det å avvise en forslag om fredelig våpenhvile under kamper, og presenterer det som et tegn på svakhet.”
Skolebøker som lærer elevene om islam skildrer jødene som “forræderske og fiendtlige mot islam og muslimer», og inneholder blant annet en oppgave som forteller om at jøder besudler Al-Aqsa-moskeen på Tempelhøyden.
“Israel fremstilles som en imperialistisk, europeisk koloni-stat som konspirerer mot arabere for å splitte hele den arabiske verden”, heter det i rapporten fra IMPACT-se.
Israel er slettet fra kartene i FNs undervisningsmateriell, og erstattet med Palestina. Skolebarna får i oppgave å navngi israelske byer med arabiske (palestinske) navn.
IMPACT-se-rapporten er ikke den første av sitt slag, men UNRWA avviser alle anklager om antisemittisme til tross for det rapportene dokumenterer med all mulig tydelighet. Flere giverland har stilt seg kritiske til den godt dokumenterte antisemittismen, uten at det fører til noen endring i FNs undervisningsmateriell. De palestinske myndighetene hevder undervisningsmateriellet gjenspeiler “palestinernes nasjonale narrativ”.
Kilde: The Times of Israel, 7. juli 2022.