BLI MEDLEM
GI EN GAVE
onsdag. mars 29. 2023
Inget resultat
Vis alt resultat
Internasjonale Kristne Ambassade Jerusalem
  • NYHETER
  • ARRANGEMENTER
    • MØTE KALENDER
    • SOMMERKONFERANSEN 2023
    • LØVHYTTEFESTEN 2023
    • BØNNETJENESTE FOR ISRAEL
    • FOLKEMØTE FOR ISRAEL
    • IKAJS PASTOR- OG LEDERKONFERANSE
  • FORSTÅ ISRAEL
    • UNDERVISNINGSMATERIALE
    • PODKAST
    • ET ORD FRA JERUSALEM – AVIS
    • ET ORD FRA JERUSALEM – PODCAST
    • IKAJ FORKYNNER TEAM
    • APP
  • OM ICEJ
BLI ISRAELVENN - NY SOSIALT NETTVERK
LOGG INN SOM ISRAELVENN
Internasjonale Kristne Ambassade Jerusalem
  • NYHETER
  • ARRANGEMENTER
    • MØTE KALENDER
    • SOMMERKONFERANSEN 2023
    • LØVHYTTEFESTEN 2023
    • BØNNETJENESTE FOR ISRAEL
    • FOLKEMØTE FOR ISRAEL
    • IKAJS PASTOR- OG LEDERKONFERANSE
  • FORSTÅ ISRAEL
    • UNDERVISNINGSMATERIALE
    • PODKAST
    • ET ORD FRA JERUSALEM – AVIS
    • ET ORD FRA JERUSALEM – PODCAST
    • IKAJ FORKYNNER TEAM
    • APP
  • OM ICEJ
Inget resultat
Vis alt resultat
Internasjonale Kristne Ambassade Jerusalem

Tidligere muslim, nå prest i Dnk– taler høyt om antisemittisme

«I anstendighetens navn er det vår felles plikt å ta antisemittismen på dypeste alvor, og gjøre mer enn å riste skuffet på hodet, skriver prest Maryam Trine Skogen. Hun etterlyser et oppgjør med antisemittisme i muslimske miljøer» (Vårt Land 09. aug. 2021).

Martin av Martin
10. august 2021
i Antisemittisme, Gode nyheter, Kirken og Israel, Norge og Israel, Nyheter
Lesetid: 6 mins read
A A
Maryam Trine Skogen. Foto: Skjermdump, Dokument.no.

Maryam Trine Skogen. Foto: Skjermdump, Dokument.no.

Maryam Trine Skogen arbeider som prest i Den norske kirke. Som tidligere muslim kjenner det muslimske samfunnet i Norge fra innsiden. Nå advarer hun mot antisemittisme i muslimske miljøer i Norge.  

Skogen forteller om hvordan Den norske kirke ønsker å se seg selv i kortene etter at Det mosaiske samfunnet i Oslo i sommer så seg nødt til å avbryte samarbeidet med Den norske kirke – på grunnlag av antisemittiske uttalelser fra biskopene.

ANNONSE

Skogen setter også lys på medienes kritikkverdige dekningen av konflikten mellom arabere og jøder i Midtøsten.

Imam Noor fra Drammen er ferdig som religiøs leder, mener presten, etter at imamen i forrige uke ble anmeldt for å hylle Adolf Hitler og nazistenes folkemord på jødene i Europa, får tiår tilbake i tid.

Hans handlinger diskvalifiserer ham til å forkynne sunn religion i et fritt og demokratisk land som har lovverk som regulerer hatytringer og diskriminering.

Lovbruddet har etter straffelovens § 185 en strafferamme på bot eller fengsel på inntil tre år, skriver Skog, idet hun viser til Loven mot hatefulle ytringer. Til tross for at det er mye åpenbar antisemittisme både i muslimske miljøer og på den politiske venstresiden, er få blitt dømt for slike hatefulle ytringer.

I regjeringens videreføring av Handlingsplan mot antisemittisme 2021-2023 er tiltakene utvidet med å skulle følge med på antisemittisme på nettet. De vil få nok å gjøre, mener Mariyam Trine Skogen.

Skogen har selv konvertert fra islam til kristen tro. Hun flyttet til Oslo i 20-årene og ble kjent med muslimer som praktiserte islam på en tydelig måte. Hun lærte seg arabisk og fikk sans for islam når det oppstod politiske og religiøse diskusjoner. Samtidig var hun også spirituelt søkende i alternative miljøer, ifølge Utrop.no.

Etter flere år som praktiserende muslim og del av det muslimske samfunnet i Oslo kom hun tilbake til sin kristne barnetro. Hun studerte teologi og er ansatt som prest i Den norske kirke.

Hele min etikk, tankegang og spiritualitet er forankret i den luthersk-evangeliske arven. Mine forsøk på å reformere islam har vært like mye motivert av feminisme, og modernisme, som av frelseren selv, skrev Skogen på sin Facebook-side i 2015.

Hun forventer en tydelig respons både fra Den norske kirke og rettssystemet etter imamens, som opprinnelig er fra Pakistan, flere hatefulle ytringer mot jøder i sosiale medier.

Han vet hva han skrev. Problemet er at han ikke forsto at han ville bli stilt til ansvar for det. Det er heller ikke første gang imamen får kritikk.

Skogen viser til at Islamsk Råd Norge (IRN) flere ganger er blitt beskyldt for å ikke ville ta i de vanskelige temaene. Interne konflikter førte til splittelse i organisasjonen, og opprettelsen av Muslimsk dialognettverk (MDN) i 2017. Dessverre har de foreløpig ikke ytret ett ord offentlig om imam Noors fadese, skriver Skogen.

Skogen setter ord på antisemittisme, som få andre innenfor Den norske kirke – som etter Olav Fykse Tveits tiltredelse som preses for biskopene. Fykse Tveit har allerede rukket å markere seg som en ensidig og ubalansert fiende av den jødiske staten.

Biskopene har, nærmest hver især, fulgt opp med anti-israelske ytringer. En biskop har profilert seg som medlem i palestinakomiteen. En annen sammenlignet i sommer jødene i Israel med de tyske nazistene under andre verdenskrig. En tredje biskop sammenlignet jødenes undertrykkelse av palestinerne med egypternes undertrykkelse av jødene på Mose tid – da israelittene var slaver for egypterne og bl.a. besluttet at alle israelittiske guttebarn skulle myrdes ved fødselen. Bispekollegiet har samlet gått ut og på det sterkeste advart mot kristne som støtter Israel.

Skogen setter ord på antisemittisme, som få andre innenfor Den norske kirke:

MDN, ved imam Senaid Kobilica, var raskt ute med å si at hatprat aldri skal aksepteres. Men han klarer ikke å la være og sammenstille det med hat mot muslimer, og oppfordre til å «fortsatt kritisere Israelsk ulovlig okkupasjon og apartheid-regime», og oppfordrer den norske stat til å gjøre det samme. Det er en uttalelse som minimerer og bortforklarer alvoret. På skuffende vis trekkes Israelkritikk inn som en forklaring.

Israelshatet i Norge er så stort både blant muslimer og ikke-muslimer at enkelte tillater seg en språkbruk som ikke er dialogarbeid verdig. Forskning har bekreftet at uredelig mediedekning av Midtøstenkonflikten er direkte årsak til økt hat og voldsbruk mot verdens jøder.

Når vi i tillegg vet at mange muslimer kommer fra eller i kontakt med kulturer hvor antisemittismen er normalisert, kompliseres saken. Konspirasjonsteorier, forestillinger om et jødisk verdensherredømme, en polemisk dualisme med bilder som snill/slem, fattig/rik, offer/overgriper, uskyldig/skyldig, med oss/mot oss, tegner et fiendebilde av jøder som sionister, og israelere som alle er kollektivt skyldige.

Handlingene, som ofte beskrives som frigjøringskamp, drives av narrativ som forenkler fakta og unnskylder voldsbruk. Når enkelte i tillegg misbruker hellige tekster og religiøse narrativ som bakteppe for jødehat blir det ekstra alvorlig.

«Husk Khaybar, jøder, Muhammeds hær vil komme tilbake» synges med referanse til fortellingen som er gjengitt i profetens biografi, om da den muslimske hæren vant flere slag over jødiske stammer som ble tvunget til underkastelse i Medina i tidlig muslimsk tid.

Narrativet misbrukes i politisk islamisme av flere, som Hamas. Det er flere Koranvers og hadithfortellinger som kan brukes feil i en politisk sak, på samme måte som Bibelen har vært misbrukt til antisemittisme gjennom to tusen år.

Den som har teologisk kompetanse og en tillit som religiøs leder, er derfor ekstra forpliktet til å reparere, forsone og forebygge nye konflikter mellom Abrahams etterkommere. Det jødiske folk er muslimenes bestefar.

Den norske kirke har fått kritikk for hvordan de ordlegger seg i Midtøsten-konflikten, og skal nå foreta en kritisk selvrefleksjon. Både biskoper og andre ledere for kirkelige organisasjoner har beklaget uttalelser, og Det Mosaiske Trossamfunn har uttrykt skuffelse.

Nå skal utvalget bruke to år på granskingen. Det er nemlig ikke uvesentlig hvordan man snakker til og om hverandre. Dialogarbeid til tross, det er grenser for hva man kan si.

Den norske kirke har tidligere beklaget sin oppførsel overfor jødene og ønsket å ta et oppgjør med den antisemittiske arven. De muslimske paraplyorganisasjonene bør nå se til kirkens initiativ og starte en egen samtale om holdninger og moderne politiske kontekster.

I anstendighetens navn er det vår felles plikt å ta antisemittismen på dypeste alvor, uansett hvilken retning den kommer fra og gjøre mer enn å riste skuffet på hodet. Det er bare én kur mot hat og det er menneskelighet.

Imam Noor må ta et oppgjør med pakistansk antisemittisme og hatprat som for alvor setter spor ikke bare i ham selv, men hos sine landsmenn og sine medvandrere her i Norge. Først da kan han be om tilgivelse.

Kilde: Verdidebatt, i Vårt Land 09.08.2021.

Hva er antisemittisme?
Stormuftien av Jerusalem: Mannen som forsøkte å kvele Israel ved fødselen
Om Hamas’ grusomme strategi – og FNs bemerkelsesverdige bidrag
Tags: antisemittismeDen norske kirkeDet mosaiske trossamfunnhatefulle ytringerimamImam NoorIslammuslimerNorge
Martin

Martin

Martin Gellein (46) møtte Jesus i 2000, etter flere år med rusmisbruk. Etter dette har han tatt utdannelse som sosionom og en mastergrad i kristendom. Han har arbeidet flere år innenfor helse og omsorg, og er nå ansatt i IKAJ. Han er medlem i Misjonskirken Norge, og bosatt i Grimstad med kone og tre barn.

Relaterte Innlegg

Avverget terror mot jøder i Hellas
Mot Israel

Avverget terror mot jøder i Hellas

Biden misfornøyd med Netanyahu
Internasjonal politikk

Biden misfornøyd med Netanyahu

Ut mot politisk jødehat
Kommentar

Gule: Brekkes bok er propaganda

Arabiske stater står opp for palestinerne
Kommentar

Arabiske stater står opp for palestinerne

Netanyahu sparket forsvarsministeren
Israelsk Politikk

Netanyahu sparket forsvarsministeren

Gule forarget på Brekke
Norge og Israel

Gule forarget på Brekke

ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE

Mest lest

  • Tragedie i det messianske samfunnet

    Tragedie i det messianske samfunnet

    0 dele
    Dele 0 Tweet 0
  • Vil forby evangelisering i Israel

    0 dele
    Dele 0 Tweet 0
  • Kirkefedrene og Adolf Hitler

    0 dele
    Dele 0 Tweet 0
  • Gule forarget på Brekke

    0 dele
    Dele 0 Tweet 0
  • Smotrich: Det finnes ikke et palestinsk folk

    0 dele
    Dele 0 Tweet 0
ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE
ANNONSE
Internasjonale Kristne Ambassade Jerusalem

GI EN GAVE
  • NYHETER
  • ARRANGEMENTER
    • MØTE KALENDER
    • SOMMERKONFERANSEN 2023
    • LØVHYTTEFESTEN 2023
    • BØNNETJENESTE FOR ISRAEL
    • FOLKEMØTE FOR ISRAEL
    • IKAJS PASTOR- OG LEDERKONFERANSE
  • FORSTÅ ISRAEL
    • UNDERVISNINGSMATERIALE
    • PODKAST
    • ET ORD FRA JERUSALEM – AVIS
    • ET ORD FRA JERUSALEM – PODCAST
    • IKAJ FORKYNNER TEAM
    • APP
  • OM ICEJ

Internasjonale Kristne Ambassade Jerusalem, Norsk Avdeling
Pb 33, 3167 Åsgårdstrand
Tlf: 62 57 33 33
E-post: post@icej.no

Apple Store
Google Play

© ICEJ - Copyright © 1980-2023 ICEJ Norway. All rights reserved.

Inget resultat
Vis alt resultat
  • GI EN GAVE
  • BLI MEDLEM
  • LOGG INN ISRAELVENN
  • BLI ISRAELVENN
  • UNDERVISNINGSMATERIALE
  • PODCAST
  • AVIS
  • NYHETER
  • MØTE KALENDER
  • SOMMERKONFERANSEN 2023
  • LØVHYTTEFESTEN 2023
  • BØNNETJENESTE FOR ISRAEL
  • OM ICEJ
  • IKAJ FORKYNNER TEAM
  • RADIO

© ICEJ - Copyright © 1980-2023 ICEJ Norway. All rights reserved.

Administrer samtykke for informasjonskapsler
Denne nettsiden bruker cookies. Ved å fortsette å besøke sidene, samtykker du til vår bruk av cookies. Les mer:
Funksjonell Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferanser
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistikk
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Markedsføring
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Administrer alternativer Behandle tjenester Administrer leverandører Les mer om disse formålene
Vis preferanser
{title} {title} {title}
X
X
X
X